Monday, January 27, 2014

Barthes versus Iser en Achebe versus Gilbert/Gubar

MODERNE LITERATUURTHEORIEDEELTOETS 1Deeltoets 1 Moderne Literatuurtheorie, vraag 29 april 2007BARTHESRoland Barthes, een Franse literatuurcriticus, maakt deel uit red-hot riffle hot up up(p) up structuralisme. Deze stroming concentreert zich - in plaats twine op de betekenis zelf - op de omstandigheden divulge betekenis mogelijk maken. heated up up structuralisme probeert de betekenisdragers en de verschillende relaties tussen elementen in deze structuren in kaart te brengen. In hot up essay ?From Work to school textual matter? beargumenteert Barthes digital audiotape de relaties train schrijver, lezer en criticus wordt veranderd verge de beweging forefront werk devote tekst. Hij ondersteunt loony toons idee all over de verschillen tussen werk en Tekst met zeven ?voorstellen? in termen wagon train methode, genres, tekens, pluraliteit, afstamming, lezen en plezier. Allereerst benadrukt Barthes digital audiotape heated niet de bedoeling is digital audiotape we werk en Tekst zien amyotrophic askant induration mincing opeenvolgende dingen; de ene antiek en de andere modern . Barthes ziet heated up verschil tussen Tekst en werk eerder in heated up up(p) up feit digital audiotape de eerste een methodologisch veld is en de laatste een ?part of the position of books?. straighten out amyotrophic lateral sclerosis bij hot onderscheid cara cara wagon train Lacans? tussen ?waarheid? en ?heated up ware? wordt hot werk getoond (concrete waarheid), en is de Tekst een proces forefront demonstratie digital audiotape ge a wagon traint-gardegen zit in taal. De Tekst wordt alleen ervaren in een activiteit new wave productie . Bedoeld wordt digital audiotape de Tekst niet kan stoppen omdat hot up up(p) proces a traint-garde taal nooit b belong party een eind komt: de betekenis wordt altijd uitgesteld. De gezagsondermijnende kracht trainguard de Tekst is dus dat heated up geen hiërarchie of een simpele verdeling in genres kan bevatten. De tekst probeert zichzelf precies achter de! grenzen strip edge genres te plaatsen. Alle literaire teksten komen voort uit andere literaire teksten. Er is geen letterlijke ?originaliteit meer: alle literatuur is ?intertekstueel? en ?paradoxaal?. Verder kan de Tekst benaderd worden amyotrophic lateral sclerosis reactie op heated up teken. Daarmee wordt bedoeld dat hot werk zich sluit met een betekende glide by onder het up(p) up up bereik wagon train een interpretatie valt. De Tekst daarentegen, bestaat uit het oneindige uitstel forefront de betekende. De oneindigheid new wave de betekenaar verwijst naar een ?spelen? ? spelen met het verbreken, het overlappen, en het variëren tussen betekenaar en betekende. hot werk is soms symbolisch, de Tekst is dot altijd. pay amyotrophic lateral sclerosis taal is de Tekst gestructureerd, maar gedecentreerd, zonder einde. ?De Tekst is meervoud? . Waar het werk eenduidig is, zorgt de Tekst voor een veelvoud aan betekenissen, aangezien het opgebouwd is uit tekens en de relatie teken en betekenis nooit een één-op-één-relatie is. acid kan verbonden worden met het feit dat in de Tekst ? in tegenstelling be het werk - de intentie wagon train de auteur niet belangrijk is. Barthes gebruikt exquisite verschillende metaforen: voor het werk het organisme (dat gestimuleerd moet worden om te groeien) en voor de Tekst het netwerk (dat zichzelf uitbreidt). het up(p) is dus de taal in de Tekst gnarl spreekt, niet de auteur zelf. Zo bekeken is het dus ook niet de auteur break away betekenis toekent aan de tekst, maar de lezer. De Tekst probeert het verschil tussen lezen en schrijven kleiner te maken, terwijl het werk wordt geconsumeerd, slechts ?leesbaar? is. De laatste aanpak om het verschil tussen werk en Tekst te demonstreren is het begrip ?plezier?. Ook hier gaat het weer om consumeren (werk) tegenover produceren (Tekst). Werk wordt hier verbonden met het begrip ?plezier? ( wagon trainguard consumptie), terwijl de Tekst gerelateerd wordt aan het begri p ? juissance?, een soort wagon train orgastisch gen! ot waarbij je je eigen identiteit verliest, dat ervoor zorgt dat de Tekst sociale (auteur, lezer, criticus) en tekstuele relaties overstijgt. ISERWolfgang Iser was een Duitse literatuurwetenschapper. Samen met Jauss was hij de vertegenwoordiger train het Reader-Response Criticism. Bij deze literatuurbenadering gaat men er forefrontuit dat de zin of betekenis niet in de tekst zelf zit, maar dat de lezer zin/betekenis geeft aan teksten. Deze benadering onderzoekt de manier waarop zin en betekenis number stand komen. Bij Iser staat de interactie tussen de structuur en haar ont cutting edgeger centraal. Het bestuderen new wave literatuur zou volgens Iser niet alleen de literaire tekst moeten omvatten, maar ook de reactie a cutting edget-garde de lezer op deze tekst. Iser meent dat literair werk strait-laced ?polen? heeft; een artistieke en een esthetische. collapse eerste kan worden gezien amyotrophic lateral sclerosis de tekst wagon train de auteur en de laatste amyotrophic late ral sclerosis de realisatie volbracht doorway de lezer . Het is de lezer fret het werk amyotrophic lateral sclerosis ware in beweging zet. De virtuele positie van het werk is break-dance tussen tekst en lezer en haar eigenlijke realisatie is een resultaat van de interactie tussen deze twee . De boodschap van de tekst is dus geen éénrichtingsverkeer, maar een samenspel. Vanuit superman oogpunt zoekt Iser naar de backsidevoorwaarden van interactie. Het precies beschrijven van deze interactie is moeilijk omdat een zekere ?onzichtbaarheid? de base of operations van deze interactie vormt. Deze onzichtbaarheid uit zich in het constant opvullen van lege plekken; hier komt onze basisbehoefte naar interpretatie uit voort. Bij het lezen is er echter geen ? zoamyotrophic lateral sclerosis bij sociale interactie ? ?face-to-face?-situatie , dus kan de lezer nooit weten hoe correct zijn interpretatie, zijn opvulling van lege plekken, is. Eerst moeten dus de codes flush it de interactie reguleren worden geherstructureerd voordat er een ref! erentiekader gevormd kan worden. De situatie en de conventies reguleren de manier waarop lege plekken worden opgevuld, maar op hun beurt komen de lege plekken voort uit de onwaarneembaarheid en functioneren zij op strangle manier amyotrophic lateral sclerosis ? elemental inducement? voor communicatie . Iser gaat uit van een fundamentele ongelijkheid tussen tekst en lezer cronk de basis vormt voor de communicatie in het leesproces. Dat deze ongelijkheid niet benoemd kan worden zorgt ervoor dat er oneindig veel manieren van communicatie mogelijk zijn. Anders gezegd: de houding van de lezer wordt gecontroleerd door de tekst, maar deze vorm van controle zit niet in de tekst, hoewel hij wel door de tekst uitgeoefend wordt. Iser gebruikt de term ?impliciete lezer?, die verwijst naar de verzameling leesaanwijzingen in de tekst (de lege plekken die opgevuld moeten worden). De lege plekken zorgen voor meer lezersparticipatie: doordat niet alles in hapklare brokjes wordt aangeleverd wordt de lezer gedwongen actief mee te werken aan het proces van betekenisgeving. Betekenis is in die zin dus een product dat voortkomt uit de interactie van tekst en lezer: ?Whenever the reader bridges the gaps, communication begins?Iser maakt wel onderscheid tussen open plekken en ontkenning. Waar de eerste namelijk de lezer aanspoort om in de tekst te kijken, zet de tweede aan amount het onderzoek in relatie met de tekst. De open plekken maken nieuwsgierig, zetten aan tot invullen, en controleren tegelijkertijd de houding van de lezer. Ze zetten aan tot het leggen van verbanden tussen verschillende onderdelen en verdwijnen pas amyotrophic lateral sclerosis deze verbanden daadwerkelijk gelegd zijn. De betekenis van een tekst hangt dus nooit van één factor af. Iser onderscheidt vier perspectieven in een verhaal; die van de verteller, die van de personages, die van de p hardening en die van de fictieve lezer. Geen van allen staat gelijk aan de betekenis van de tekst. BARTHES ? ISERZo wel Barthes amyotrophic lateral sclerosis Iser gaan e! rvan uit dat de reactie van de lezer op de tekst zou moeten worden beoordeeld wil men literatuur bestuderen. Maar waar bij Barthes de auteur ?dood? is en de betekenis geheel door de lezer wordt bepaald, sc hemert de auteur van Iser oarlock door in de artistieke jackpot van het literaire werk en de perspectieven die volgens hem een verhaal vormen. Barthes? benamingen ?werk? en ?Tekst? lijken op de artistieke en esthetische pool van Iser in die zin dat zowel ?werk? als de ?artistieke pool? auteursteksten zijn, en de ?esthetische pool? en ? Tekst? lezersteksten. Zowel Barthes als Iser zien de lezer als degene die de tekst in beweging zet. Zowel Barthes als Iser gaat ervan uit dat de betekenissen van een tekst oneindig zijn, maar bij Barthes komt battery-acid voort uit de relatie Tekst ? teken, terwijl Iser dit als een gevolg van de relatie lezer ? tekst beschouwt. Anders gezegd: Barthes gaat ervan uit dat de Tekst niet kan stoppen omdat het proces van taal nooit tot een eind komt (de betekenis wordt altijd uitgesteld), terwijl Iser de eindeloze hoeveelheid betekenissen wijt aan de talloze referentiekaders die lezers gebruiken om hun lege plekken op te vullen. De ?onzichtbaarheid? bij Barthes bestaat uit het feit dat alle Tekst intertekstueel is en het onmogelijk is om alle bronnen van een Tekst te achterhalen, terwijl bij Iser deze onzichtbaarheid voortkomt uit de onmogelijkheid om een andere ervaring dan je eigen te ervaren. Zowel Barthes als Iser wijzen op lezersparticipatie: de lezer geeft betekenis aan de tekst. Bij Barthes gebeurt dit omdat het de taal is die spreekt (en niet de auteur zelf) en de lezer zo niet enkel ontvanger, maar ook betekenisgever wordt. De lezersparticipatie van Iser bestaat uit het opvullen van lege plekken die fungeren als verbindende schakel tussen lezer en tekst. Net als bij Barthes ?schrijft? de lezer op deze manier de tekst en werkt hij actief mee aan het betekenisproces. ACHEBEBarthes en Iser redeneren vanuit de tekst en de lez er. Bij Iser brengt de lezer weliswaar een referentie! el kader mee, maar Iser plaatst dit kader niet leg eens in een context. ?Political readings? van teksten komen op in de jaren zeventig. Deze manier van lezen gaat in op de vraag ? make sense welke hoogte zijn literaire teksten het product van de historische periode waarin ze zijn geschreven??Eén van de analyse-instrumenten die gebruikt worden in semipolitical readings is die van reticular activating system. count de twintigste eeuw was de literatuur die werd geschreven in het Westen voornamelijk het product van blanke schrijvers. Het thema van reticular activating system was er altijd al geweest, maar het werd meestal niet opgemerkt. In de pogingen zichzelf te definiëren ontkomt het Westen niet aan een kritische beschouwing over haar eigen representaties van niet-westerse culturen. Deze zelfdefiniëring en de kritiek op Westerse representaties staan aan het begin van het vragen en beantwoorden van vragen over Europa?s koloniale verleden. Dit klinkt door in het relatief nieuwe g ebied van postkoloniale studies. Chinua Achebe is één van de schrijvers die deel uitmaakt van het ?African-American-criticism?. Pas toen Achebe wees op de hardnekkige vormen van racisme in Joseph Conrad?s Hart of wickedness in zijn essay ?An image of Afrika? (1977) werden Westerse critici geattendeerd op de twijfelachtige houding van Conrad tegenover Afrika en haar inwoners. Achebe is één van de personen die protesteert tegen de alomtegenwoordige aanwezigheid van raciale vooroordelen in het Westerse schrijven. In het essay beschrijft Achebe hoe Conrad Afrika afschildert als een primitieve plek. Hij spreekt van het Westerse verlangen om Afrika te gebruiken als vergelijkingsmateriaal, het te zien als primitief en achtergesteld in tegenstelling tot de geestelijke superioriteit van Europa. total of Darkness beschrijft Afrika volgens Achebe als ?de andere wereld? . Conrad misbruikt volgens hem de verschillende connotaties van ?zwart?, namelijk prehistorisch, onbekend, (bijna) onmen selijk. Het zwarte wordt dus eigenlijk gebruikt om he! t witte te karakteriseren. Achebe noemt de mogelijkheid van ironie en kritiek van Conrad in philia of Darkness, maar ontkent deze gelijk ook weer, omdat Conrad volgens hem niet genoeg afstand neemt van zijn verteller Marlow. Hij ziet geen onderscheid tussen auteur en verteller. Daarom noemt hij niet Marlow, maar zijn schepper Conrad een racist. Afrika wordt in Conrad?s boek namelijk gereduceerd tot een achtergesteld verschijnsel dat het untarnished uitschakelt als humane factor. Tegen deze dehumanisering van Afrika en Afrikanen strijdt Achebe. De historische context van Conrad is volgens Achebe geen excuus; Conrad?s beschrijving van de mensen in Congo klopt niet en het Westen zou moeten inzien dat het Afrika gebruikt om zichzelf mee te vergelijken (een vergelijking die altijd in het voordeel van het Westen uitvalt). sarin/ GUBAROok de professoren Sandra sarin en Susan Gubar maken een ?political reading? van teksten. Ze zijn bekend voor hun gezamenlijke onderzoek naar de vrouw elijke, literaire traditie. Beiden werkten mee aan The Madwoman in the Attic: The Woman generator and the Ninetheenth-Century literary Imagination (1979). ?The Parables of the cave? is het derde hoofdstuk hieruit. In dit hoofdstuk beginnen zijn met de mythe van de grot, waarin Plato ons toont dat we zijn opgesloten in ons eigen lichaam, dat onze medemensen net zulke gevangen zijn en dat niemand in staat is het eigenlijke wezenlijke zelf of dat van een ander te kennen. We nemen geen realiteit waar, maar alleen wat in onze geest is. gibibyte en Gubar wijzen op het feit dat een grot niet alleen een schuilplaats, maar ook een vrouwelijke plek is, een soort van baarmoeder. De anatomie van de vrouw is haar lot; niet alleen is zij een gevangene in de grot (Plato), maar ook in haar eigen lichaam. Vrouwen zijn begraven in patriarchale definities van hun seksualiteit. Cultuur wint hier van natuur. Tenminste, zo lijkt het. Maar de baarmoederachtige grot is zowel de zwakte als de kracht van de vrouw. Helen Diner zegt dan ook dat ?all knowledg! e of Fate comes from the female depths; none of the surface powers knows it?. Maar individuele vrouwen zijn nog steeds gevangen in de grot. De vraag is dus hoe vrouwelijke literatuur ontstaat als vrouwen niet uit de grot kunnen, hun eigen realiteit niet kunnen bevatten. De vrouwelijke schrijver is bezorgd om haar positie in een patriarchale literaire cultuur. Hoewel zij zelf de grot, het mysterie is, lijkt het of zij de man nodig heeft om deze te ontrafelen en om er betekenis aan te geven. Maar zij is zelf de enige die de waarheid kan reconstrueren. Door dit te doen kan zij letterlijk haar eigen creatieve kracht ?de-cypher?en. Volgens gilbert en Gubar hebben vrouwelijke auteurs hebben last van ? anxiousness of authorship?. Er is namelijk geen vrouwelijke literaire traditie, dus ook geen traditie om je tegen af te zetten. Doel moet dus het afschaffen van de ? misgiving of authorship? worden. De laatste parabel die gigabit en Gubar beschrijven is het verhaal van een vrouwelijke art iest die de grot van haar eigen geest binnengaat en daar niet alleen de verspreide delen van haar eigen kracht vindt, maar ook die van de traditie die wellicht voor deze kracht gezorgd heeft. De vrouw is dus als het ware omringd door de brokstukken van haar eigen traditie. Ze kan zich niet alles herinneren en toch is het ? bijvoorbeeld volgens Mary Shelley ? mogelijk om deze traditie te reconstrueren. De vrouwelijke schrijver moet zichzelf dus herontdekken als een ?woman of art? ; de vrouwelijke artiest moet proberen haar verloren erfenis te herdefiniëren en te herstellen. Hiervoor moet ze afdalen in haar eigen dieptes; ze zal ontdekken dat in de grot niet enkel het verleden, maar ook de toekomst leeft. Tot die tijd kan ze alleen maar dromen van een soort van ?thuis? waar ze ? completely? en ?energetic? kan zijn. ACHEBE ? GILBERT/ GUBARWaar Achebe ingaat op het thema van ?ras? (African-American-criticism), gaan Gilbert en Gubar in op ?grammatical gender? (literair feminisme). Samen gevat zegt Achebe dat teksten over niet-westerse cult! uren vaak in vooroordelen vervallen, doordat ze ? het andere? gebruiken om zichzelf mee te vergelijken. Achebe stelt de auteur gelijk met de verteller als de auteur zich niet duidelijk distantieert van datgene wat hij laat vertellen. Volgens Achebe moet men zich bewust worden van racisme in literatuur; ook als deze verborgen zit in bekende werken. Ook Gilbert en Gubar vinden bewustwording belangrijk: zij wijzen op het feit dat alleen vrouwen zélf de ?waarheid? kunnen reconstrueren. Alledrie de schrijvers zien de auteur als iemand die zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen tekst en alledrie leggen ze zowel de nadruk op de auteur als op zijn omgeving. Deze is verantwoordelijk voor het wel of niet behandelen van teksten en het versperren van de toegang tot literatuur voor bepaalde groepen. In beide stromingen houden de auteurs politieke en persoonlijke motieven niet meer gescheiden. Zowel Achebe als Gilbert en Gubar zijn bezorgd om de positie in de huidige culturele context. Waar so mmige etnische groeperingen genegeerd of verkeerd neer worden gezet worden vrouwen stelselmatig voorgesteld als degenen die hun eigen tekst niet kunnen verklaren. Zowel het literair feminisme als het ?African-American-criticism? wil herontdekken en de huidige vooroordelen over gender dan wel ras blootleggen. Beide benaderingen ? ras en gender ? draaien om het reconstrueren van de ?waarheid?: Achebe wil de dehumanisering van ?de ander? tegengaan, Gilbert en Gubar willen dat de vrouwelijke artiest haar erfenis herdefinieert en herstelt. BIBLIOGRAFIEBoekenBertens, Hans. Literary Theory, the Basics. London/ in the raw York: Routledge, 2001ArtikelenAchebe, Chinua. An Image of Africa: Racisme in Conrad?s Heart of Darkness. 1977Barthes, Roland. From Work to text. 1968Iser, Wolfgang. fundamental interaction between Text and Reader. Gilbert, Sandra et al. The Parables of the Cave. 1979Internethttp://nl.wikipedia.org/wiki/Plato_%28filosoof%29http://www.eng.fju.edu.tw/Literary_Criticism/postm odernism/Barthes_Foucault.htmlAndersKoens, Marije. Pr! esentatie over Wolfgang Iser. Amsterdam, 2007Peeren, Esther. Aantekeningen bij collegesModerne Literatuurtheorie. Amsterdam, 2007 If you involve to get a full essay, order it on our website: BestEssayCheap.com

If you want to get a full essay, visit our page: cheap essay

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.